Mamo jakie to drzewo? Prosty sposób na rozpoznawanie drzew po liściach

IMG_20150719_191000

Jako dziecko nie mogłam się nadziwić skąd moja mama wie, że jabłoń to jabłoń, mimo że owoców na nim nie ma. Gdy byliśmy w nowym miejscu często dotykała i patrzyła na liść, żeby to ocenić.

Takie rzeczy przypominają mi się, kiedy dzieci zadają podobne pytania, a ja sobie wyobrażam, co wtedy pomogłoby mi w zapamiętywaniu. Warto wykorzystywać takie okazje wszędzie. Będąc na urlopie nie mieliśmy ani montessoriańskiego dywanika, ani gotowych kart do nauki, wystarczyła pielucha brata i kawałek papieru porwany na mniejsze. Liczy się pomysł, a dzieciaki mają radochę i myśląc, że dopasowują elementy układanki, uczą się ważnych rzeczy. Ja wykorzystałam lekcję trójstopniową (opis poniżej). Można dopasowywać liść do owoca, dla czytających dzieci same liście i podpisy. Można potem tworzyć grupy pestkowe, bezpestkowe, drzewa, krzewy itd. I opowiadać, dotykać, wąchać!

IMG_20150719_191025

 

IMG_20150719_191737

 

Za to kocham edukacje domową. Kiedyś odbierałam dziecko z przedszkola z nadzieją, że większość rzeczy nauczy się tam, ponieważ w domu zostaje nam czas na budowanie relacji i spontaniczną, niezaplanowaną zabawę. Mimo dostępu do materiałów montessori uczyliśmy się tylko wtedy, kiedy dziecko wyrażało dużą chęć do pracy. Nie chciałam tworzyć przesytu nauką i zmęczenia materiału. Teraz wyostrzyły mi się zmysły na potrzeby dzieci jeszcze bardziej. Są pytania, które otwierają moją wyobraźnię. Szukam, wymyślam i tworzę coś, z czego wszyscy się uczymy. Ja również:)

nauka o lisciach

IMG_20150719_192536

Lekcja trójstopniowa

Etap pierwszy:

Kojarzenie przedmiotu z nazwą. Odbywa się w izolacji, czyli kładziemy jeden liść i mówimy nazwę. (nie kładziemy wszystkich naraz i pokazujemy, może to zaburzać proces zapamiętywania) Ponieważ dzieci znały wszystkie wykorzystane owoce, nie mówiłam nic, tylko kładłam liść i owoc. Robimy tak kolejno z 3 rodzajami, ja robiłam 3 dla syna (3l), 5 dla córki (5l).

IMG_20150719_191111

 

Etap drugi:

Rozpoznawanie po nazwie. Kładziemy 3-5 liści obok siebie (te z pierwszego etapu) i prosimy, by dziecko wskazało te, które wypowiadamy. Warto urozmaicić ten etap, żeby nie był nudny, a trwał chwilę, dziecko bowiem utrwala sobie przyswojoną wiedzę. I tak proszę:

- Pokaż mi liść jabłoni ….(powtarzamy z resztą)

- Pomachaj mi liściem gruszki…

- Puknij w liść wiśni…

- Połóż liść gruszki na stoliku…

- Daj liść wiśni siostrze…

Etap trzeci:

Nazywanie. Zabieram wszystko i pokazuję kolejno liść znowu w izolacji i pytam: CO TO JEST?

Jeśli dziecko myli się na którymś etapie, nie poprawiam, ale wracam do etapu poprzedzającego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>