Placuszki z quinoa i jarmużu

IMG_20140727_134047

Dziś słów kilka o quinoa (komosie ryżowej). Jest ona tak wszechobecna w mojej kuchni, że wydaje mi się, że wszyscy jej używają, jak ryżu. A tu jednak ciągle spotykam osoby, które nigdy o niej nie słyszały.

Oprócz fantastycznego smaku, ma ona mnóstwo cudownych właściwości. Uprawiana była już przez Inków i Azteków. Ma więcej wapnia niż mleko i zawiera wszystkie egzogenne aminokwasy, czyli te, których organizm nie jest w stanie wytworzyć i musimy je dostarczać z pożywieniem. Dodatkowo, co jest rzadkością zawiera lizynę, aminokwas potrzebny do odbudowy i naprawy komórek ciała (ma dzięki temu działanie antynowotworowe). Quinoa ma niski indeks glikemiczny, nie podnosi gwałtownie cukru we krwi i utrzymuje go w niej długo. Świetna dla cukrzyków i osób odchudzających się, ponieważ daje przez dłuższy czas uczucie sytości. Zawiera dużo magnezu, wapnia, fosforu, żelaza, miedzi oraz witaminy z grupy B i witaminę E.

Zatem nic, tylko używać jej w kuchni tak często jak w polskiej kuchni kartofli, a przede wszystkim serwujmy ją naszym pociechom!

Przepis na placuszki

¾ szkl. białej quinoa (bardzo dobrze przepłukanej) gotujemy by była miękka

IMG_20140727_130520

2 marchewki, 1 por, 1 mała cukinia- trzemy na tarce

IMG_20140727_130414

4 duże liście jarmużu siekamy drobno

IMG_20140727_130422

Wszystko mieszamy dodajemy

3 jajka

szczyptę soli himalajskiej

5 łyżek mąki pszennej (można dodać mąkę ryżową, gryczaną bądź inna bezglutenową, wtedy dodajemy 1-2 łyżki skrobi ziemniaczanej, kukurydzianej bądź z tapioki)

IMG_20140727_131831

Mieszamy i smażymy na patelni.

Jeśli placuszki się rozpadają przy smażeniu, można dodać 1 łyżkę skrobi lub dodać więcej mąki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>