Z cyklu materiał: cylindry

cylindry_all2

Cylindy- początek materiału sensorycznego.

Kiedy je zobaczyłam pomyślałam, że chyba nie jest to ulubiony materiał dzieci. Bez kolorów i niby dzieci mają coś wkładać i wykładać. Różnej wielkości walce z małymi uchwytami. Jaka tu zabawa? Jakże się pomyliłam! Dzieci potrafią kilkanaście razy wyłożyć i włożyć wszystkie cylindry. Dorosłego aż swędzi, żeby zachęcić dziecko do innej aktywności, bo z naszego punktu widzenia, to nudne. Doceniłam, kiedy zobaczyłam syna, który jest tak skoncentrowany, jak przy ulubionym zajęciu krojenia ogórka. I nie tylko wkłada i wykłada, ale bada rękami otwory, sprawdza, czy dwa cienkie pasują do jednego grubego, bierze dwa naraz i bada wagę. Nie zdaje sobie pewnie z tego wszystkiego sprawy, a jest to fantastyczna lekcja dla zmysłów.

Materiał przeznaczony jest dla dzieciaków od 2,5 lat, ale spokojnie dwulatek daje radę.

Mamy 4 bloki:

  1. Cylindry mają różną średnicę i wysokość, najcieńszy jest najniższy, a najgrubszy najwyższy
  2. Cylindry mają różną średnicę, wysokość jest ta sama- najłatwiejszy, dziecko szuka tylko odpowiedniej średnicy
  3. Taka sama średnica, wysokości różne- najtrudniejszy, bo dziecko na pierwszy rzut oka nie widzi wysokości
  4. Różna wysokość i średnica, czyli tak jak w 1, tylko odwrotna kolejność, najcieńszy jest najwyższy, a najgrubszy jest najniższy

Widziałam też inne numeracje. Kwestia umowna. Ważne jest, żeby cylindry 3 prezentować na końcu, bo są najtrudniejsze, 1 i 2 są najłatwiejsze, więc warto od nich zacząć. Przygotowujemy dziecko do zauważania szczegółów.

cylindry_all

Prezentacja:

Pokazujemy dziecku jak przenosimy materiał: chwytamy tak, żeby kciuki były z przodu, reszta palców z tyłu. Bloki są dość ciężkie, więc dla dwulatka proponuję niższe półki.

Kładziemy na stole lub dywaniku, wykładamy cylindry, nie musi być po kolei i nie przed otworami, z których wyciągnęliśmy, tak, żeby były pomieszane.

Przyglądamy się cylindrom, bierzemy największy, przyglądamy się i próbujemy włożyć go do różnych otworów, tak żeby dziecko widziało, że można potestować, zanim znajdzie się prawidłowy i żeby widziało, na czym polega dopasowywanie. (Można też obrysować podstawę cylindra dwoma palcami, tak samo otwór, do którego chcemy włożyć. Nie jest to konieczne, ale jest to dodatkowe doznanie, które przyczynia się do zapamiętywania i rozróżniania).

Jak pokażemy wszystkie bloki po kolei, można łączyć 2, 3, 4 bloki, zwiększamy stopień trudności w znajdowaniu odpowiedniego otworu. Mając 4 bloki można też szukać par cylindrów, które są takie same.

IMG_20140710_121432

Dwa bloki układamy w strzałkę, trzy w trójkąt, a cztery w kwadrat.

IMG_20140715_150202

Co nam dają cylindry:

  • Rozwijają zmysł wzroku
  • Ćwiczą chwyt pęsetkowy- ważny w pisaniu
  • Przygotowują do matematyki- 10 cylindrów podstawa systemu dziesiętnego, proporcje w szerokości,wysokości, wadze, objętości
  • Rozwijają koordynację ruchów ręka- oko

Materiał jest genialny, ale drogi i nie do wyeksploatowania w domu. Jeśli chodzi o zamiennik, to trudno mi sobie wyobrazić, że można coś podobnego zrobić, jeśli ktoś ma pomysł, będę wdzięczna za info:).  Ja polecam wypożyczanie za 11,70 zł za tydzień/ 1 blok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>