Zycie codzienne- Klamerki do prania

Pomoce życia codziennego w montessori są dla mnie niemalże tak odkrywcze jak materiał matematyczny. Niby nic, praktycznie wszystko to, co mamy we własnej kuchni, podane w odpowiedni sposób potrafi zdziałać kroki milowe w rozwoju dziecka. Czasami nawet nie musimy wiele przygotowywać, wystarczy, że włączymy nasze dziecko w to, co robimy, bez lęku, że wydłubie sobie oko zakraplaczem, czy obetnie palca tępym nożem.

Dojście do wewnętrznej zgody na wyposażenie dziecka w niebezpieczne narzędzia to na pewno proces i nie ma co sobie od razu wyrzucać, że nie stać mnie psychicznie na takie posunięcie. Proces ten postępuje stopniowo Im więcej dziecku dajemy i widzimy, że to mu krzywdy nie robi (a dzieciak pochłonięty pracą w skupieniu opanowuje coraz bardziej zaawansowane techniki), tym chętniej dajemy więcej.

Przesiąknięci konsumpcjonizmem, otoczeni znajomymi, których dzieci od drugiego roku życia stali się posiadaczami tabletu, nie chcemy wierzyć w to, że wieszanie prania przez nasze dzieci przyczyni się do jakiegokolwiek wzrostu.

Pierwszą pomocą z życia codziennego, którą chcę Wam zaproponować, to klamerki do bielizny.

DSCF4382

Potrzebujemy

  1. Wiklinowy koszyczek, drewniana/ tekturowa miseczka, mała foremka na babkę, coś do czego wepniemy dookoła klamerki do bielizny. Powinno być dla dziecka ciekawe kolorystycznie, bądź kształtem.
  2. Klamerki do bielizny ( na początku 6-8, potem zwiększamy ilość). Zaczynamy od takich, które łatwo się otwierają. Jeśli już wybraliśmy się na wyprawę to zakupmy kilka różnych egzemplarzy, warto zwiększać dziecku stopień trudności, stopniując siłę otwierania klamerek.

DSC08940 http://gluecksfluegel.blogspot.com

Pomoc powinna być dostępna dla dziecka cały czas. Dzieciaki uwielbiają z tym pracować.

Przynosimy materiał na dywanik lub stolik. W tej prezentacji nie ma potrzeby używania słów. Im ich mniej, tym dziecko lepiej zapamiętuje, nie rozprasza się. Pokazujemy najpierw ruch otwierania i zamykania palcami w powietrzu, tak ze dwa razy. Potem odpinamy pierwszą klamerkę i w powietrzu pokazujemy dziecku kilka razy, co się dzieje, jak naciskam i puszczam, czyli otwieranie i zamykanie. Wkładam odpięty spinacz do tejże miseczki bądź pudełeczka. Kontynuuję zgodnie ze wskazówkami zegara, aż wszystkie klamerki odpięte znajdą się w miseczce. Biorę po kolei i zapinam dookoła na pudełku zgodnie z zegarem. Pytam dziecko, czy chce spróbować.

Pamiętajmy, jeśli dziecku nie wychodzi, nie poprawiamy, nie mówimy: „musisz mocniej, chwyć to itp” dziecko samo widzi, że robi inaczej niż my. Nie zwiększajmy jego poczucia porażki. Obserwujmy, czy dziecko potrzebuje ćwiczeń, czy nie zrozumiało i należy mu pokazać raz jeszcze, lepiej innego dnia. A może klamerki otwierają się za ciężko, należy wtedy poszukać innych.

Ważne jest, żeby materiał był dostosowany do dziecka. Ze spinaczami radzą sobie już niektóre dwulatki, a niektóre trzylatki mają problem.

Uzupełnieniem jest wieszanie prania, jednak nie jest to pewnie stale dostępna czynność, więc mimo wszystko warto stworzyć własny materiał.

DSCF5440

Po co te klamerki?

Przygotowują rękę do pisania, do trzymania ołówka, rozwijają małą motorykę, mięśnie ręki, koordynację oko-ręka, wreszcie jest to fantastyczna czynność rozwijająca koncentrację u dziecka i samodzielność!

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>